Missie

Als docent Techniek, O&O en T&T heb ik de afgelopen 15 jaar veel ervaring opgedaan met verschillende vormen van beta-technisch onderwijs. Als onderwijsontwikkelaar  heb ik het vak Technologie & Toepassing vorm gegeven en geïmplementeerd. In 2017 ben ik begonnen met het ontwikkelen van een nieuwe lesmethode voor het vak techniek op College de Heemlanden (havovwo). Een belangrijk doel  was om het nieuwe vak techniek zowel cognitief  als praktisch beter te laten aansluiten  bij  de havo/vwo-leerling. Daarnaast wilde ik de leerlingen meer uitdagen om hun creativiteit en fantasie te gebruiken bij het technisch ontwerpen. Het resultaat van de nieuwe opdrachten was: zeer enthousiaste leerlingen, een hoger niveau van technische kennis en vaardigheden, meer creativiteit en zelfstandigheid.  Daarnaast zag ik leerlingen spontaan belangrijke competenties  ontwikkelen,  zoals samenwerken verantwoordelijkheid nemen en authenticiteit.  Ik vind dat het vak techniek, net als kunst en drama, een eindexamenvak moet worden in het voortgezet onderwijs. Alleen op deze manier kunnen wij jongeren een brede technische ontwikkeling meegeven waardoor ze de kans krijgen een verantwoorde keuze te maken voor een vervolgopleiding in een technische richting. Techniek en Design heeft alle potentie in zich om zich verder te ontwikkelen tot een uitdagend veelzijdig technisch vak in de onderbouw en kan met enige creativiteit doorontwikkeld worden tot een eindexamenvak.
Middels deze website nodig ik geïnteresseerden, onderwijsprofessionals en schoolbestuurders uit contact met mij op te nemen wanneer zij meer informatie willen over Techniek en Design en wanneer zij in gesprek willen over de vormgeving van modern en echt boeiend techniek onderwijs op hun school.
Jephte Rodrigues de Miranda