Techniek en Design

Techniek en Design is een lesmethode voor het vak techniek voor vmbo-t, havo, vwo waarbij ontwerpend leren en creativiteit centraal staan. Techniek en Design sluit nauw aan bij de visie van Makereducation: "Leren door maken is een vorm van leren die heel sterk is. Het geeft richting en context aan dat wat je leert. Een leerling construeert zijn of haar eigen kennis.” 
Het design aspect spreekt zowel jongens als meisjes erg aan waardoor techniek een middel wordt om hun ideeën te verwezenlijken en niet een doel op zich. Het ontwerpproces bij Techniek en Design wordt gekenmerkt door de vijf fases van Design Thinking:

Techniek en design sluit ook heel goed aan bij de nieuwe lesmethode Maakkunde over  technologie en wetenschap voor het basisonderwijs die vanaf 2020 op alle basisscholen gegeven moet gaan worden.  zie www.maakkunde.nl

 

 

Authenticiteit

Belangrijk bij Techniek en Design is dat leerlingen iets van zichzelf in hun werk kunnen leggen. School is niet alleen om kennis en vaardigheden te verwerven maar ook om te leren wie zij zelf zijn en waar zij goed in zijn. De opdrachten doen een beroep op  zowel de creativiteit  inventiviteit en technische vaardigheden van de leerling. Omdat iedereen zijn zelf bedacht ontwerp maakt  werkt iedere leerling dus ook op zijn of haar eigen niveau en vindt er gepersonaliseerd leren plaats. Dit vraagt wel een meer persoonlijke begeleiding van de docent.

 

Didactiek

Het lesprogramma van Techniek en Design bestaat uit een aantal zorgvuldig gekozen ontwerpopdrachten van producten of gebruiksvoorwerpen die aansluiten bij de belevingswereld van de leerlingen. De opdrachten hebben een oplopend niveau. In het tweede en derde leerjaar kunnen de opdrachten  afgewisseld worden met probleem gestuurde ontwerpopdrachten. Bij elke nieuwe opdracht worden er nieuwe kennis en vaardigheden aangeleerd. Dit gebeurt door middel van instructies in de les en mbv workshops. Ook zijn er instructiebladen aanwezig waarin  in duidelijke stappen met foto's en tekst zichtbaar wordt  hoe een onderdeel gemaakt wordt. De leerling krijgt hierdoor technisch inzicht  en leert dat voor elk probleem een oplossing bedacht kan worden. Leerlingen vinden het leuk en interessant om producten te maken die werken. Tijdens het maken komt een leerling ook de theorie tegen hoe en waarom iets werkt en leert hierover in de praktijk.

Leerdoelen van T&D

Leerdoelen: Creativiteit en verbeelding vergroten, fijne motoriek verbeteren, beter leren schetsen en technisch tekenen, diverse materialen leren kennen en bewerken, gereedschapsleer, omgaan met diverse machines, Digitale vaardigheden zoals: programmeren, automatiseren, persoonlijke vaardigheden zoals: samenwerken, problemen oplossen, reflecteren, autonomie

Vakoverstijging

Techniek en Design sluit qua theorie goed aan bij de natuurkunde  informatica en zelfs wiskunde en het is daarom een ideale verbinder tussen de bètavakken. Daarnaast draagt Techniek en Design ook bij aan het natuurkunde onderwijs omdat het zorgt voor een beter begrip dat geworteld is in ervaring.